Εσπερίδα Λαογραφίας: Ας συστήσουμε τον «Καλόγερο» και τη συνοδεία του. Ένα δρώμενο από τη Βιζύη της Ανατολικής Θράκης αναβιώνει στην Ξάνθη.
![](https://culture.cityofxanthi.gr/wp-content/uploads/2025/02/ΑΦΙΣΑ-ΚΑΛΟΓΕΡΟΣ-ΘΛΕ-2025-724x1024.png)
Ο Δήμος Ξάνθης, σε συνεργασία με το Ίδρυμα Θρακικής Τέχνης και Παράδοσης, το Λύκειο Ελληνίδων Ξάνθης, τον Σύλλογο Ποντίων Ξάνθης και τη Φιλοπρόοδη Ένωση Ξάνθης, διοργανώνουν εσπερίδα ενημέρωσης του κοινού για την αναβίωση του δρώμενου του Καλόγερου, στα πλαίσια των Θρακικών Λαογραφικών Εορτών.
Μετά από πρόταση των τεσσάρων πολιτιστικών φορέων και στη μνήμη των προσφύγων που ήρθαν από τις πατρογονικές μας εστίες, ο Δήμος Ξάνθης εμπλουτίζει το λαογραφικό περιεχόμενο των ΘΛΕ, αναβιώνοντας τον Θρακιώτη «Καλόγερο», όπως ακριβώς τον περιγράφει ο μεγάλος Θραξ συγγραφέας Γεώργιος Βιζυηνός (1849-1896) στα τέλη του 19ου αιώνα.
Για την ιστορία, τη σημειολογία, τα στοιχεία και την αναβίωση του δρώμενου θα εισηγηθούν οι κυρίες Πηνελόπη Καμπάκη – Βουγιουκλή, Γαρυφαλλιά Θεοδωρίδου και Αθανασία Θεοδωρίδου.
Εισήγηση 1η: Ιχνηλατώντας τον Θρακιώτη «Καλόγερο»
Πηνελόπη Καμπάκη – Βουγιουκλή, Ομότιμη Καθηγήτρια Γλωσσολογίας Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης
Ξεκινώντας από τον Άγιο Γεώργιο-Βιζύης, το χωριό του Βιζυηνού, θα παρακολουθήσουμε τον ίδιον τον ποιητή να μας περιγράφει αριστοτεχνικά και με λεπτομέρεια ένα-ένα τα πρόσωπα του δρώμενου «Καλόγερος» καθώς και τη συνολική εξέλιξη μέχρι την ολοκλήρωση ενός κύκλου ζωής. Στη συνέχεια και μέσα από ένα ταξίδι στον χωροχρόνο, θα ταξιδέψουμε όλοι μαζί σε διάφορες περιοχές της ενιαίας Θράκης από το Σκεπαστό και το Σαμμακόβι όπου θα δούμε τους Πιτεράδες, τους Γκαγκλαδες και τους Σεϊμένηδες, το Κιγίκ με τον Σκυλόμπεη, μέχρι το Ορτακιοϊ, τη Ν. Βύσσα, και τα Βρυσικά με το δρώμενο του Μπέημ για να καταλήξουμε τελικά στην Ξάνθη και στο κάψιμο του Τζάρου.
Εισήγηση 2η. Προς τους πρώτους θεατρικούς ρόλους, από το δρώμενο στο δράμα: ανθρωπόμορφες μεταμφιέσεις και παραστατικά δρώμενα με εθιμικό υπόβαθρο.
Γαρυφαλλιά Θεοδωρίδου, Δρ. Λαογραφίας, Μεταδιδακτορική Ερευνήτρια ΔΠΘ
Ένα από τα πλέον περιεκτικά παραστατικά συνονθυλεύματα εθιμικών τελετουργιών στον ιστορικό θρακικό και μακεδονικό γεωγραφικό χώρο των Βαλκανίων, το οποίο προσεγγίζεται υπό το πρίσμα της σύγχρονης λαογραφίας, είναι ο Kαλόγερος/kuker/köpek-bey που περιλαμβάνει όλα τα στοιχεία του δράματος με εθιμικό υπόβαθρο, δηλαδή: Τη δομή του αγερμού, την πομπή, τη θηριομορφική μεταμφίεση, την παρωδία του γάμου, το μοτίβο «Θάνατος/Ανάσταση», τη σατιρική κηδεία, εν τέλει την τελετουργική ψευδαροτρίωση. Στη συνέχεια αναφέρονται παραστάσεις δικαστηρίου (Καδή π.χ., Σάμου, Κιοπέκ Μπέη π.χ., Έβρου). Θα αναφερθούμε και στις σύνθετες πομπές μασκαρεμένων, προσεγγίζοντας το παλαιό παραδοσιακό καρναβάλι στο Σαμμακόβι (Demirköy), βoρείως της παλαιάς θρακικής Βιζύης (Βίζας), στο οποίο κυριαρχούσαν οι Σεϊμένηδες και οι Πιτεράδες.
Εισήγηση 3: Γυναίκες σε ανδροκρατούμενα έθιμα και δρώμενα: Ο tempora o mores!
Αθανασία Θεοδωρίδου, Πρόεδρος Δ.Σ. Μορφωτικού Πολιτιστικού Συλλόγου Καλαμπακίου Δράμας, μέλος του Δικτύου Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς Δράμας.
Η παρουσία των γυναικών σε ανδροκρατούμενα λαϊκά έθιμα και δρώμενα τα τελευταία χρόνια έχει ανοίξει μια μεγάλη συζήτηση στις κοινότητες που είναι φορείς της ζώσας παράδοσης αλλά και στην επιστημονική κοινότητα. Νέοι καιροί, νέα ήθη.